SP Purmerend stelt kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 vast

13 december 2017

De SP-afdeling in Purmerend heeft haar kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 vastgesteld. Lijsttrekker is de 22-jarige Bram Buskoop. Verder bestaat de top-5 van de 17-koppige lijst uit Ruben van Kuik (nr. 2), Rijn Buskoop (nr. 3), Mynke Vet (nr. 4) en Theo de la Haye (nr. 5).

Bij de Algemene Ledenvergadering gaf de kandidatencommissie aan op zoek te zijn gegaan naar kandidaten met ervaring en nieuw elan. Die combinatie lijkt gelukt te zijn met de door de leden vastgestelde lijst. Buskoop is met zijn 22 jaar tot nu toe de jongste lijsttrekker bij de verkiezingen. Hij woont in een flatje in de wijk Overwhere en studeert in Amsterdam. Hij geeft aan te willen strijden voor een stad die voor álle Purmerenders is, rijk of arm, jong of oud: “Het college heeft de afgelopen vier jaar liggen slapen als het gaat om veel zaken die voor Purmerenders van groot belang zijn. Kijk alleen al naar de mega lange wachtlijsten voor een gewone woning of voor jeugdzorg. Kijk naar de mate waarin de gemeente burgers betrekt bij besluiten. Of kijk naar hoe de gemeente omgaat met gemeenschapsgeld dat naar onzinnig dure prestigeprojecten gaat. Het is totaal van de pot gerukt.”

Het verkiezingsprogramma van de partij zal in januari worden vastgesteld. “Maar het moge duidelijk zijn dat de SP als échte volkspartij hard nodig is in de gemeenteraad. We maken ons onder meer hard voor fors meer betaalbare huur- en koopwoningen zodat iedereen een geschikt huis heeft, voor het invoeren van schoolzwemmen zodat elk kind leert zwemmen en voor het verlagen van energielasten van inwoners door te investeren in goed geïsoleerde woningen en duurzame energieopwekking. Uiteraard is dit maar een klein deel van het voltallige programma dat in januari beschikbaar komt, want er is een boel werk te doen wat dit bestuur laat liggen”, aldus de lijsttrekker.

De gemeenteraadsverkiezingen zijn op 21 maart 2018.