SP Purmerend stelt verkiezingsprogramma vast

12 januari 2018

SP Purmerend stelt verkiezingsprogramma vast

SP Purmerend heeft op de Algemene Ledenvergadering van maandag 8 januari 2018 haar verkiezingsprogramma vastgesteld. Belangrijkste speerpunten zijn het fors terugdringen van de wachtlijsten voor sociale huurwoningen, het vergroenen van de stad en het zoveel mogelijk terugdringen van de marktwerking in de zorg.

SP-lijsttrekker Bram Buskoop is trots op het resultaat: "We laten zien voor een echt ander Purmerend te gaan. Een stad waarin niet grote bedrijven en hun lobbyisten de baas zijn, maar de mensen zelf. Jarenlang zijn de belangrijkste thema's, zoals het terugdringen van sociale huurwoningen en het zorgen voor een groene toekomst voor onze kinderen blijven liggen. Wat ons betreft maken we een forse inhaalslag op deze, en andere, gebieden."

"We investeren belastinggeld niet in prestigeprojecten of in de belangen van grote bedrijven, maar gaan gericht voor zaken die voor álle Purmerenders van belang zijn" - Bram Buskoop, lijsttrekker SP Purmerend

De voorman vindt het een programma waarin veel Purmerenders zich moeten kunnen vinden: "Of het nu gaat om betaalbare woningen, zorgen dat ieder kind kan zwemmen of het omlaag brengen van de energielasten: we hebben allemaal dezelfde belangen. We investeren belastinggeld niet in prestigeprojecten of in de belangen van grote bedrijven, maar gaan gericht voor zaken die voor álle Purmerenders van belang zijn. En mochten veel inwoners het niet eens zijn met bepaalde besluiten, dan kunnen ze dat wat ons betreft met een bindend referendum tegenhouden".

Andere punten uit het programma zijn dat Purmerend altijd een zelfstandige gemeente blijft (en dus niet fuseert met de Beemster), dat het stadje het hele jaar door een levendige omgeving wordt en dat er een circulaire stadsbus komt voor alle inwoners. Buskoop: "Ons programma onderscheidt zich in de zin dat wij met veel concrete maatregelen komen die de leefbaarheid voor veel Purmerenders direct dan wel indirect verbeterd. Bij andere programma's gaat het helaas vaak niet verder dan wat algemeenheden."

De komende maanden zal de SP te vinden zijn in de vele buurten die Purmerend kent. "En dat doen we niet alleen tot de verkiezingen, maar ook daarna. De SP is een partij die niet alleen tijdens, maar vooral buiten verkiezingen zichtbaar wil zijn. Zo laten we zien niet alleen voor het pluche te gaan, maar juist de belangen van onze inwoners voorop zetten", aldus de lijsttrekker.

De gemeenteraadsverkiezingen zijn op 21 maart. De SP zal ook aanwezig zijn bij de verkiezingsmarkt op 17 maart op de Kaasmarkt en deelnemen aan het Lijsttrekkersdebat op 19 maart. Een oproep van Buskoop is vooral dat mensen zich inlezen en gaan stemmen: "Gemeenten worden steeds belangrijker omdat ze steeds meer taken krijgen die eerst landelijk geregeld werden. Dat maakt het dat besluiten die in het Stadhuis worden genomen veel vaker direct van invloed zijn op het leven van iedereen. Dus wat je ook doet: ga stemmen!"

Mooi programma, maar rondom "goed inkomen, nuttig werk"-verhaal heb ik een paar vraagtekens. Ik denk dat punt 7 een afschaffing van een maatregel (die in mijn ogen een goed iets is) voorstelt, terwijl de maatregel beter gebruikt zou kunnen worden. Werkervaring helpt bij sollicitaties, als werklozen hun uitkering behouden en werken voor een bepaalde tijd, dan zou dit de gemeente moeten helpen qua werk, dat gedaan moet worden en de uitkeringsgerechtigde krijgt de benodigde werkervaring. Als het werk bij een niet overheidsinstelling gedaan word, laat dan de uitkering betaald worden door het bedrijf en stel een maximale tijdsduur hiervoor in. Na een half jaar normaal loon/ in diensttreding oid. Rondom deze afspraken zou dan goed bekeken moeten worden of er geen misbruik van gemaakt word.

Wat is het standpunt van de SP ten opzichte van het Beusebos ?

wat is het standpunt van de sp betreffende eventuele hoogbouw op het voormalig postkantoor terrein?

Tja de vraag van Les Kamps over het Beusebos wordt niet beantwoord. Ik kan niets vinden in het verkiezingsprogramma. Mijn stem en 2 machtigingen heb ik te bieden. Het Beusebos is voor mij een hot issue.