SP Purmerend wil referendum over hoogbouw binnenstad

10 februari 2018

SP Purmerend wil referendum over hoogbouw binnenstad

De SP in Purmerend wil dat bewoners zich in een referendum kunnen uitspreken over de plannen van het college om een grote woontoren in de historische binnenstad neer te zetten. SP-lijsttrekker Bram Buskoop ziet het liefst dat dit referendum bindend is, maar die mogelijkheid geeft de lokale wetgeving niet. Wat hem betreft moet de gemeente wel de uitslag overnemen.

Al enige tijd is er veel rumoer over de plannen van het college (Stadspartij, VVD en AOV), dat een grote woontoren van 74(!) meter hoog op de plaats van het oude postkantoor neer wil zetten. Tegenstanders, waaronder de Vereniging Historisch Purmerend en de SP, wijzen erop dat het aangezicht van de historische binnenstad wordt aangetast door een woontoren en dat er grote verkeersproblemen kunnen ontstaan door nóg meer verkeer aan de binnenstad toe te voegen. Een van de argumenten die voorstanders gebruiken is dat zo'n toren nodig is om woningproblemen op te lossen. "Onzin", vindt SP-lijsttrekker Bram Buskoop. "Er zijn nog zat locaties - aan de rand van de stad - waar hoogbouw neergezet kan worden. Ook bij veel projecten van de gemeente, waar nu veel te dure woningen worden gebouwd, had prima hoogbouw neergezet kunnen worden. Dan zorgt het niet voor nog grotere verkeersopstoppingen in de binnenstad en behouden we het culturele aangezicht van onze stad. Maar goed, het college kiest al tijden voor de belangen van lobbyisten, projectontwikkelaars en mensen buiten Purmerend met een grote zak geld."

De SP startte eerder al een petitie, die nu meer dan 650 keer is ondertekend. "Genoeg voor een inleidend verzoek", stelt Buskoop vast. Voor een inleidend verzoek moeten 200 hantekeningen worden opgehaald, voordat het referendum echt kan plaatsvinden zijn er 1.266 handtekeningen nodig. Ook dan is er nog een drempel, want het referendum is pas geldig bij een opkomstpercentage van 40%. Dat percentage vindt Buskoop idioot: "Zoveel mensen komen er net opdagen bij de gemeenteraadsverkiezingen. Net als bij het Oekraïne-referendum zul je zien dat mensen (voorstanders van de bouw) op gaan roepen om thuis te blijven zodat het percentage niet gehaald wordt. Bovendien was er bijvoorbeeld bij de Europese Parlementsverkiezingen een opkomstpercentage van net 37%. Moeten deze verkiezingen van de verschillende partijen dan ook maar ongeldig worden verklaard? Wat mij betreft gaat dat percentage ook gewoon naar 0% of in ieder geval een redelijker percentage. Iedereen die over het onderwerp wil stemmen kan dat dan door voor of tegen te stemmen. Dat laat de uitslag het beste tot zijn recht komen."

De 1.266 handtekeningen worden zeker wel gehaald denkt de lijsttrekker: "Absoluut! In korte tijd zitten we al over de helft van het aantal benodigde hantekeningen. Maar, het inleidend verzoek moet eerst worden goedgekeurd. Dat wachten we eerst maar eens af, want het college kan vast wel een reden verzinnen waarom het verzoek moet worden afgekeurd."

In de tussentijd krabbelen verschillende partijen al langzaam terug van de plannen. Zo stelde de VVD dat de woontoren 'maar' tussen de 40 en 60 meter hoog mocht worden. "Dat is natuurlijk nog steeds een mega doorn in het oog straks", vindt SP-lijsttrekker Bram Buskoop. Wat hem betreft mag het gebouw wat er komt maximaal 5 verdiepingen hebben. "Het is goed te zien dat de partijen met (letterlijk) grootheidswaanzin nu langzamerhand terugkrabbelen van de plannen. Laten we dit hele project nu de finale slag toe brengen en zorgen dat Purmerenders massaal nee kunnen zeggen tegen de megatoren. Dat kan in een democratisch - en wat ons betreft bindend - referendum."

Ik zet grote vraagtekens bij dee plannen. Evenals het totaal plannenbeleid van de gemeente langs de Where van het garagegebouw van de Fa Zijp t/m het voornalige postkantoor.
Evenals zijn die vraagtekens er voor de belang en vooral de invloed van de profectontwikkalaars in dezen.
Een referendum is "aardig", maar de practijk leert ons dat de autoriteiten dit net zo gemakkelijk naast zich neer leggen wanneer het hen nit aanstaat. Dus wat heeft dat voor zin?
Enfin, de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen zullen wel uitsluitsel geven!!