SP wil een Purmerendse Jongerenraad

19 maart 2018

SP wil een Purmerendse Jongerenraad

Jongeren zijn veel minder politiek actief dan oudere groepen en dat is een probleem, vindt SP-lijsttrekker Bram Buskoop. Daarom pleit hij voor een Jongerenraad, waarin jongeren uit de stad plaatsnemen en advies geven aan de gemeenteraad over jongerenthema's.

Buskoop vertelde erover tijdens zijn interview met Radio Waterland op zaterdag 17 maart en ook tijdens het Jongerendebat in De Duiventil op vrijdag 16 maart. "Door zo'n raad in te stellen geven we jongeren meer zeggenschap over hun eigen stad. Veel onderwerpen zijn ontzettend belangrijk júist voor de jeugd, maar in een wereld van oudere heren die moeilijke taal spreken is het onmogelijk voor ze om mee te kunnen praten. Met een jongerenraad kunnen we daar verandering in brengen."

De lijsttrekker heeft enige tijd in Diemen gewoond, waar zo'n Jongerenraad al bestaat. "Daar is een klein groepje jongeren actief, die de jongeren om zich heen er weer bij betrekken. En die jongeren betrekken hun vrienden er weer bij. Zo ontstaat een sneeuwbaleffect en worden steeds meer jongeren actief. Als we als jongeren samen optrekken kunnen we bergen verzetten."

Met een Jongerenraad kan de gemeenteraad niet anders dan luisteren naar wat jongeren denken. "Je kunt de cultuur veranderen door wat te doen aan hoe de structuur in elkaar zit. Het was gewoon niet uitnodigend om mee te denken. Het moet leuk worden om mee te kunnen denken over het onderwijs wat je als jongere volgt of over de buurt waarin je woont. En dat wordt het als de politiek duidelijker praat naar jongeren toe."