'Behoud verloskunde in Purmerend!'

24 mei 2018

'Behoud verloskunde in Purmerend!'

Foto: E. Ruis

SP Purmerend vindt het zeer spijtig dat geboortezorg in Purmerend niet meer mogelijk is na de zomer. Dit betekent dat Purmerenders en anderen die van de verloskunde in Purmerend gebruikmaken naar Hoorn of omliggende gemeente moeten om te kunnen bevallen. Onvoorstelbaar in een stad met meer dan 80.000 inwoners, vindt de SP-afdeling.

De gemeente, alhoewel niet veel invloed hierop, doet weinig om verzekeraars en het ziekenhuis te overtuigen dat de verloskunde onwijs belangrijk is voor Purmerenders. Volgens het ziekenhuis is het tekort aan personeel het grootste probleem en kan de afdeling daarom niet openblijven. SP-fractievoorzitter Bram Buskoop ziet het vooral als bezuinigingsmaatregel, doorgevoerd vanwege de fusie tussen de ziekenhuizen in Hoorn en Purmerend. "Personeelstekort is geen reden om dan maar definitief de afdeling verloskunde te sluiten. Als het lastiger is om personeel te vinden, betekent het dat je harder je best moet doen en dat er betere arbeidsvoorwaarden moeten komen zodat solliciteren aantrekkelijker wordt. Wat nu gebeurt is het personeelstekort gebruiken om de sluiting van de verloskunde mogelijk te maken. Dat kan niet."

Het is volgens Buskoop een puur bedrijfsmatige visie, die geen rekening houdt met de gebruikers. "Als een bedrijf op twee plekken hetzelfde aanbiedt [verloskunde] dan is het vanuit de gedachte van het bedrijf logisch om dat terug te brengen naar een plek. Maar ik kijk vanuit de inwoners van Purmerend en omstreken, die veel behoefte hebben aan het openblijven van de afdeling."

Een poll op Facebook laat zien dat heel veel Purmerenders het eens zijn met dit standpunt. Daarom zal SP Purmerend ook op zaterdag 9 juni om 12:30 in het centrum te vinden zijn, waar de petitie door voorbijgangers ondertekend kan worden. SP-fractievoorzitter Buskoop: "Kom vooral langs, teken de petitie en deel hem ook!

De poll is te vinden op de Facebookpagina van SP Purmerend. Ook heeft de afdeling een petitie gestart, die hier te tekenen is.

Plus nog een groot aantal inwoners, van andere gemeentes.

Goed om hier actie voor te voeren. Natuurlijk moeten vrouwen in Purmerend kunnen blijven voor hun bevalling. Ook beter voor de partner en eventuele andere kleine kinderen. Geen gereis voor vrouwen met weeën. Ik teken de petitie.
Roep zwangere vrouwen op om hun stem te laten horen bij verloskundigen!

Gelul heeft te maken met de fusie met het hoornse Westfries Gasthuis en niet anders .

Jammer dat er nu pas wat wordt ondernomen om de fusie tegen te gaan dit speelt al drie jaar. Ook de kinderafdeling verhuist naar Hoorn. Wij wachten er al een paar jaar op wanneer de klap er op komt, personeel te kort is er inmiddels al omdat er heel veel collega's niet naar Hoorn willen dus ergens anders zijn gaan werken, natuurlijk verloop noemen ze dat. En ondertussen duur betaalde zzp en detacherings bureaus om de boel draaiende te houden.

Zoveel bewoners en dan geen verloskunde in de stad. Belachelijk!

Je doet vooral vrouwen te kort die te vroeg bevallen of met complicaties voor de baby. Veel meer reizen om je pasgeboren baby te zien als partner. Slechte zaak!

Verloskundigen moeten dichtbij

Vind ook dat de kinderafdeling moet blijven, anders moeten de moeders die geen auto hebben met hun kind de trein in om naar de kinderarts te moeten. En als er s' nachts wat gebeurt hier moet de moeder dan naar HUIS?

Absurd dat je helemaal naar Hoorn moet rijden. Oeff, je zal maar pech hebben en in de file staan met je weeën. Zo zorg je dus voor meer 'snelwegbevallingen'.

Behouden!!! Belachelijk dat ze het willen laten verdwijnen in een stad.

Hoezo verbijsterd over het nieuws?? Dit was toch al veel langer bij jullie bekent. Politiek Purmerend weet dit al jaren, beetje laat en zinloos deze actie. Alles is al zo goed al rond na ruim 2 jaar voorbereiden op deze overgang naar Hoorn. Als er eerder protest was gekomen had het misschien nog nut gehad. Nu is het te laat.

Verloskundige afdeling moet blijven!!!!!

Mijn nicht moet gewoon kunnen bevallen in de buurt !! Ze heeft ziekenhuishulp nodig !! Zaandam is te ver dat red ze niet !!

Belachelijk dat dit gaat gebeuren maar onder welke steen heeft de SP gelegen. 2 jaar geleden bevallen in het waterland ziekenhuis en toen was dit al bekend. En nu dat waarschijnlijk alles al definitief is gaan ze een petitie starten! Beetje te laat denk je niet?

Moet gewoon blijven.