SP Purmerend overhandigt klachten aan Rochdale

31 mei 2018

SP Purmerend overhandigt klachten aan Rochdale

Foto: Ruben van Kuik

SP Purmerend heeft als uitkomst van twee buurtonderzoeken (op 12 en 26 mei) in de Purmer-Noord klachten van de bewoners overhandigd naar woningcorporatie Rochdale. Bewoners van de Vigilantenstraat, de Van Garderenstraat en de Karosstraat hadden veel last van vocht- en schimmelproblemen en op verzoek van bewoners zijn de klachten geïnventariseerd, gebundeld en overhandigd aan Rochdale.

Tot noch toe stapten te buurtbewoners vaak individueel naar de corporatie toe, maar vonden dat het optreden vervolgens niet adequaat genoeg was om de problemen op te lossen. Dat bleek ook uit de inventarisatie, waarbij bewoners aangaven dat de problemen om de zoveel tijd terugkeren - ook al wordt het tijdelijk opgelost.

De SP-afdeling in Purmerend heeft zodoende contact opgenomen met het bestuur van Rochdale over de onopgelost klachten van de bewoners. Het verzoek aan de verhuurder is om de klachten serieus te bekijken, uitgebreider te onderzoeken en met definitieve oplossingen te komen. Want deze mensen kunnen niet tussen de schimmels blijven wonen.

We hopen dat Rochdale zal reageren, de klachten serieus oppakt en met structurele verbeteringen komt voor de bewoners van de drie straten. Wonen in een schimmelhuis is niet alleen onprettig, het is ook nog eens heel slecht voor de gezondheid. Het kan ernstig ziek maken in de vorm van luchtweginfecties en astma. Daarom moet er zo snel mogelijk gezocht worden naar manieren om de huizen schimmelvrij te maken. Ook Rochdale zal beseffen dat deze bewoners zo niet verder in het huis kunnen wonen.