Persbericht SP Purmerend Vertrek Theo de la Haye

13 juni 2020

Persbericht SP Purmerend Vertrek Theo de la Haye

De SP heeft kennisgenomen van het vertrek van Theo de la Haye uit de SP.

Vrijdag 12 juni is het bestuur op de hoogte gesteld van enkele uitingen die gedaan zijn door raadslid de la Haye op Twitter. Enkele tweets bleken aanstootgevend en racistisch van aard te zijn, waarop leden en het bestuur de la Haye verzochten deze te verwijderen. Het raadslid weigerde hier gehoor aan te geven. Na een officieel verzoek van het voltallige bestuur om dit alsnog te toen besloot de la Haye zijn lidmaatschap op te zeggen, en niet conform de afspraak zijn raadszetel mee te nemen.

In het verleden is de la Haye eerder gewezen op zijn social media gebruik en op enkele tweets die niet door de beugel kunnen. Ondanks beloofd beterschap heeft het bestuur moeten constateren dat ontoelaatbare uitingen opnieuw hebben plaatsgevonden

Het besluit van de la Haye om zijn zetel mee te nemen betekent dat de SP Purmerend niet langer onderdeel is van de gemeenteraad. Wij betreuren dat Purmerenders die op de SP hebben gestemd nu niet langer in de raad vertegenwoordigd zijn. We blijven, buiten de gemeenteraad, actief met de mensen voor een socialer Purmerend.

De SP Purmerend en SP wijzen elke vorm van racisme, seksisme en elke andere vorm van discriminatie af.

Bestuur SP Purmerend