'De hele stad loopt vast. En het gemeentebestuur kijkt ernaar.'

25 januari 2018

'De hele stad loopt vast. En het gemeentebestuur kijkt ernaar.'

In de ochtend van donderdag 25 januari stond het weer helemaal vast. Eén incident op de A7 en veel van onze inwoners kunnen geen kant op in het lokale verkeer. Lijsttrekker Bram Buskoop reageert op de situatie in de stad.

Wat is er aan de hand?
"De 'autodominantie' in onze stad wordt te groot, de straten kunnen het niet meer aan. Niet alleen bij ongelukken maar ook tijdens de gewone spits staan veel delen helemaal vast. Dat zal alleen maar erger worden met de hoogbouw in de binnenstad en andere plannen van dit college. Stadspartij, VVD en AOV hebben totaal geen visie over de toekomst van het verkeer in onze stad. Die moet er nu echt wel komen. Hoe verplaatsen we ons in de stad over pakweg 10 jaar? Als de stad nog verder groeit, waar moeten al die auto's heen? Hoe verbeteren we de luchtkwaliteit van onze stad? En zo nog wel veel meer vragen waar de drie collegepartijen het antwoord niet op blijken te hebben."

Wat kunnen we doen?
"We moeten kijken hoe we binnen onze stad zoveel mogelijk met andere vervoersmiddelen dan de auto ons kunnen verplaatsen. Dit kan voor mensen die het kunnen wandelend of met de fiets zijn, maar ook het openbaar vervoer binnen onze stad moet beter op orde zijn. Daarom pleiten we ook voor een circulaire stadsbus langs alle belangrijke punten. Voor fietsers en voetgangers zorgen we dat ze zoveel mogelijk kunnen doorfietsen en -wandelen zonder te hoeven wachten op kruisende auto's. Ook moeten de fietspaden goed op orde zijn en snelfietspaden worden gemaakt en verbeterd richting de steden om ons heen."

En de auto's dan?
"Natuurlijk is het niet voor iedereen een optie om binnen onze stad zich met het openbaar vervoer dan wel de fiets of wandelend zich te verplaatsen. De auto moet sneller door kunnen rijden zodat we verkeersopstoppingen bestrijden en schone lucht bevorderen. Daarom willen we meer zorgen voor 'groene golven' in onze stad, laten we pleziervaart veel vaker wachten op auto's in de spits en kijken we of we de bussluizen kunnen openen op momenten dat het verkeer vastloopt."

Maar dat is toch alleen voor ín de stad en het probleem ligt toch bij forenzen die met de auto de stad in- en uitrijden?
"De grootste oorzaak van de drukte in de stad ligt vaak inderdaad rond de spits, waar veel mensen van of naar hun werk gaan met de auto. Eigenlijk wil je dus dat mensen pas zo dicht mogelijk bij de snelweg hun auto pakken en daarvoor met andere middelen van hun huis naar de rand van de stad gaan. Dat kunnen we ook doen, met bewaakte P+R-zones aan de rand van de stad, waar parkeren, openbaar vervoer en een snelweg of andere veelgebruikte hoofdweg bij elkaar komen. Met de fiets, wandelend of openbaar vervoer kan van en naar deze zones gereist worden."

Is het probleem dan echt zo groot?
"Je zag het dus in de ochtend van 25 januari weer. Álle grote wegen naar de snelweg stonden vast, mensen konden geen kant op. Dat is niet alleen vervelend voor die mensen, maar het zorgt ook dat er veel fijnstof in de stad blijft hangen. Als we een stad willen met schonere lucht en toekomstbestendig vervoer, is het echt nodig om dingen nú aan te pakken."

Buskoop roept inwoners van de stad vooral op ook mee te denken: "Er kunnen altijd oplossingen zijn waar ook wij nog niet aan hebben gedacht. Heeft u ideeën over hoe we de verkeersdrukte in onze stad oplossen? Laat het ons vooral weten door ons een bericht te sturen. We maken samen de stad samen tot wat hij is, dus laten we ook samen nadenken hoe het beter kan. Slechter dan hoe het college het nu doet kan het niet."

Facebook: www.facebook.com/PurmerendSP
Twitter: www.twitter.com/PurmerendSP