SP wil bouwen op logische plekken

14 maart 2019

SP wil bouwen op logische plekken

SP Purmerend wil dat het college verder gaat kijken naar het plan Purmer-Meer, waarbij tussen Purmerend en Edam-Volendam duizenden (betaalbare) woningen kunnen worden gerealiseerd. Alle andere partijen onderzoeken liever woningbouw op bedrijventerrein De Koog, wat gepaard gaat met enorme problemen.

Het college wil dat het huidig bedrijventerrein De Koog omgevormd wordt naar een gebied voor werken én wonen. Enorm gevaarlijke vindt SP-woordvoerder Bram Buskoop, omdat er dan grote vrachtwagens tussen fietsende kleine kinderen zouden gaan rijden. Ondernemers op De Koog zien het ook vaak liever als bedrijventerrein behouden.

Het ‘binnenstedelijk bouwen’, waarbij huidig bewoners op de kast worden gejaagd, verkeersproblemen toenemen, luchtvervuiling erger wordt en woningen vooral heel duur zijn, is waar het college en alle politieke partijen op inzetten, behalve de SP. De SP wil van het slechte dogma af dat we alleen maar binnen de stadsgrenzen kunnen bouwen. Juist door te kijken over de eigen grenzen heen, kunnen fors veel betaalbare woningen worden gerealiseerd, kunnen gebouwen fors de hoogte in en jagen we Purmerenders niet op de kast.

Daarom wil de SP dat het college het plan Purmer-Meer verder gaat onderzoeken in plaats van het zoeken naar enorm dure en gevaarlijke oplossingen voor het enorme tekort aan woningen. Zonder dat we buiten de stadsgrenzen gaan kijken, zullen de wachtlijsten voor sociale huurwoningen nooit fors dalen.

Verkiezingsprogramma SP Noord-Holland 2019-2023, Hoofdstuk 'Ruimte en Wonen' pagina 7/8:

1.
Nieuwbouw van woningen binnen bestaand bebouwd gebied, zonder de woon- en leefkwaliteit van de mensen die er al wonen aan te tasten.
8.
Op de provinciale regels voor de bescherming van groen, natuur en open gebied geen uitzonderingen, ontheffingen en vrijstellingen meer toestaan.

Klare taal, exit Purmer-Meer.